fredag 29 september 2017

Att demonstrera eller icke demonstrera

Om du inte har levt under en sten de senaste veckorna så vet du sannolikt att den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) kommer att demonstrera i Göteborg imorgon. När jag säger "nazistisk" så är det inte ett generellt skällsord på samma sätt som ordet "fascistiskt" slängs runt till höger och vänster, utan att demonstranterna faktiskt är nazister. Man har inte ens godheten att dölja sina värderingar utan vill med våld etablera ett totalitärt styre, anser att förintelsen är påhittat av "den sionistiska lobbyn". Utöver det så är det samma saker som nazisterna under Hitler stod för. "Landsförrädare" ska avrättas, judarna ska rensas bort, etc. Som autistisk jude med ADHD så misstänker jag att jag själv står rätt högt upp på listan över folk som ska gallras bort om NMR får något att säga till om. Att demonstrationen ens får hållas är något anmärkningsvärt. Den ursprungliga rutten gick förbi den judiska synagogan, samtidigt som morgondagen är Jom Kippur, en viktig judisk högtid. Inför demonstrationen så "övade" NMR förra söndagen genom att hålla en otillåten demonstration där man bröt mot i princip alla riktlinjer polisen hade satt upp. Man var klädd i uniformliknande klädsel, sköldar, marscherade på led och såg i allmänhet ut som en betydligt mindre version av Nürnbergparaderna som hölls under Hitlers styre. Anständigheten ifrågasättes från ett flertal håll, bland annat av Göteborgs-Postens ledarskribent Adam Cwejman.

Söndagens marsch var en checklista över allt det som polisen anser faller under hets mot folkgrupp. NMR själva hävdar att ”testdemonstrationen” visar att hotet om att rapportera hets mot folkgrupp enbart var en bluff. De göteborgska söndagsflanörerna fick således bevittna en högst planerad och kalkylerad nazistmarsch mitt i staden som syftade till att testa polisens varningar. Resultatet har vi: NMR visar att de gör som de vill och högaktningsfullt struntar i polisens rekommendationer.
Polischefen Erik Nord avfärdade kritik från bland annat centerpartiets partiledare Annie Lööf som "faktaresistens" och hävdade stöddigt på sociala medier att det skulle vara olagligt för polisen att dirigera om demonstrationen till ett lämpligare område. Strax därpå gjorde kammarrätten det som Nord hävdade var olagligt: körde över polisen och förkortade demonstrationens rutt.
Personligen menar jag att det ligger inom lagutrymmet att dirigera om demonstrationen till någonstans på behörigt avstånd från centrum, exempelvis på ett öde fält i stadens utkanter där nazisterna kan gorma bäst de vill. Det förs från en del håll upp att det skulle handla om "yttrandefrihet". Vem som helst har förvisso rätt att ansöka om en demonstration, men det är ingen medborgerlig rättighet att få marschera genom centrala Göteborg. Det handlar dessutom om en grupp som uttryckligen vill störta den svenska staten, införa diktatur och genomföra folkmord på de av "fel" etnicitet. Vad är nästa steg? Att låta IS demonstrera? Det finns således ett antal lagliga vägar att hålla nazisterna borta men som av någon anledning inte har prövats.

Normalt sett är jag inte mycket för demonstrationer, men för en gångs skull tänker jag själv delta i en manifestation mot nazismen under morgondagen. Det här är däremot inte den stora motdemonstrationen från Heden som det skrivs om utan om en mindre manifestation på Järntorget som går ut på att inte agera publik åt nazisterna eller spela med i hela cirkusen som kommer att uppstå. Anledningen till att jag inte deltar i den stora motdemonstrationen är att jag, som trogna läsare säkert vet, har en kompromisslös inställning till politiskt våld. Efter att ha surfat in på demonstrationens evenemangssida på Facebook noterade jag oroväckande många kommentarer som ansåg att man borde ringa in och spöa upp nazisterna eller att syftet med all kamp var att "försätta motståndaren ur stridbart skick". Ovanpå det så deltar andra organisationer som AFA, vilka jag inte ser som särskilt mycket bättre än NMR, plus att diverse extremister från vänsterflanken tydligen åker till Göteborg via bussar för att slåss. Som extra krydda var det också diverse antiliberala tongångar och skitkastning mot de som hellre ville ha en fredlig manifestation, så jag skippar att delta i motdemonstrationen. Jag har en konsekvent inställning att politiskt våld är negativt, oavsett var man står ideologiskt. Tycker du att det är motiverat att misshandla folk vars åsikt du avskyr så kommer jag att motarbeta dig. Till skillnad vad som påstås så är det inte "modigt" eller "ansvarsfullt" att bruka våld mot meningsmotståndare. Det är reptilhjärnan som pratar och även om det känns tillfredsställande att ge en nazist en rak höger så löser det ingenting. Hittills har jag aldrig hört talat om några nazister som lagt ner sin ideologi för att de fått stryk, snarare tvärtom. Det ansvarsfulla är att arbeta med de svåra, långsamma metoderna för att få bort nazisterna från gatorna. Lagstiftning, politik och opinionsbildning är inte lätt och tar ofta tid, men ger en mer långvarig effekt än att mucka gräl med NMR. Jag vet också hur det sannolikt kommer att sluta, eftersom det har hänt förr. Nazisterna kommer att demonstrera och hundra gånger fler motdemonstranter kommer att dyka upp. De mer våldsamma grupperna kommer att flippa ur, gatstenar kommer att kastas, folk kommer att arresteras och tas i förvar av polisen. I slutändan kommer nazisterna att framstå som laglydiga medborgare medan motdemonstranterna framställs som halvkriminella ligister som bara är intresserade av att slåss. Av den anledningen är jag inte intresserad av att närvara och skänka någon form av legitimitet till en sådan motdemonstration. Det mer effektiva hade varit att inte dyka upp alls och lämna gatorna tomma. Därför kommer jag vara på Järntorget så att förhoppningsvis en del av exponeringen från media fokuserar på att det finns många som tar avstånd från nazisterna men som vägrar spela med i deras spel. I slutändan kommer nog, tyvärr, demonstrationen att bli den sortens gratisreklam som NMR är ute efter. Jag hoppas att på mitt håll kunna göra någon form av skillnad och att lugnare sinnen på sikt kan segra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar