torsdag 31 oktober 2013

Det finns ingen kollektiv skuld

En av nyheterna på Aftonbladet är tydligen att en tio år gammal debattartikel seglat upp bland de mest lästa på debattsidan. Artikeln i fråga, skriven av journalisten Johan Ehrenberg, driver den föga genomtänkta tesen att alla män är kollektivt ansvariga för att kvinnor våldtas. Idag var Ehren berg igång igen, med en ny debattartikel. I praktiken är det samma artikel som för tio år sedan, med något uppdaterad argumentation.
I förlängningen ges också männen som kollektiv skulden för båda världskrigen, den ekonomiska krisen, växthuseffekten och Gud vet vad mer.
Artikeln kan bäst summeras med stycket:
Alla män delar ansvaret för våldtäkter och kvinnoförtryck, vi är alla del i denna manliga makt som låter det pågå. Passiva medbrottslingar.
Redan här känner jag mig nödd att ingripa. Jag är av den något sällsynta åsikten att alla är ansvariga för sina egna handlingar. Det har blivit allt mer populärt att skylla på diffusa kollektiv i stil med "samhället", "patriarkatet" eller dylikt. Det där med eget ansvar är ett tveeggat svärd, å ena sidan har jag själv fullt ansvar för mina handlingar, å andra sidan är jag inte ansvarig för någon annans handlingar om jag inte direkt kunnat påverka dessa. Jag tycker att jag har en relativt modern syn på förhållandet mellan man och kvinna. Jag har aldrig någonsin slagit, våldtagit eller kränkt en kvinna och tar avstånd från män som gör så när jag får tillfälle.
Enligt Ehrenberg är dock alla män kollektivt ansvariga för var deras "bröder" gör. Oavsett om man själv är en skötsam, hygglig typ så måste man ändå stå till svars för vad skitstövlarna gör.
Den här formen av kollektivt straffbeläggande är i praktiken bara politiskt korrekt när det handlar om vita män, i de flesta andra fall brukar det rätteligen klassas som rasism eller främlingsfientlighet.
Med samma resonemang skulle sekulära muslimer vara ansvariga för vad al-Qaida sysslar med, svenska judar skulle behöva stå till svars för bosättarpolitiken som Israel sysslar med och kvinnor skulle rimligen vara ansvariga för den misshandel som kvinnor står för, rätt ska ju vara rätt.
Det kollektiva skuldbeläggandet brukar dock motiveras med att män är makthavare, att det är acceptabelt att sparka uppåt, och att man absolut inte kan göra samma sak gentemot andra grupper.
Det är hyckleri i sin renaste form.

Jag vet inte varifrån Ehrenbergs hat mot sitt eget kön kommer, någon med utbildning som psykolog är sannolikt bättre lämpad att analysera den saken, med ett kollektivt skuldbeläggande gör bara saken värre.
Om jag som man, oavsett hur väl jag sköter mig, ändå är ansvarig för vad enstaka rötägg gör, vad är det då för poäng med att sköta sig över huvud taget. Så länge det finns män som misshandlar och våldtar, vilket det sannolikt alltid kommer finnas en liten grupp som gör oavsett hur samhället ser ut, så skulle det inte spela någon roll att jag själv aldrig skulle komma på tanken att slå en kvinna, jag är automatiskt en syndare.
Dessutom frånsäger det män all form av individualitet, eftersom vi bara är delar i någon slags kollektiv istället för individer med egen personlighet och egna värderingar.
Framför allt är den här typen av stigmatiserande precis lika illa som den diskriminerande attityd som kvinnor utsätts för. Att kollektivt skuldbelägga halva befolkningen för vad en minoritet gör kommer inte att skapa någon förståelse och jämställdhet, tvärtom.
Ehrenberg visar dessvärre att på tio år har han fortfarande inte begripit var problemet ligger.

2 kommentarer:

  1. Trevlig och uppfriskande läsning!

    MvH/Magnus

    SvaraRadera
  2. Du har så grymt rätt! Jag vägrar att känna kollektiv skuld. Jag vet inte, men jag börjar misstänka att, de män som menar att ALLA män har kollektiv skuld, har dåligt samvete för något de tänkt och/eller gjort. För kollektiv skuld finns inte. Det är logik som är så bristfällig att det är skrämmande. Och det står jag för 100%. Så tack för ditt inlägg i debatten. Mycket bra.

    SvaraRadera